חינוך סביבתי
יוזמות סביבתיות
פרויקטים
תחרויות
סניפים
הירשמו בחינם למגזין המקוון
של המועצה לישראל יפה

טקס הענקת פרסים לזוכי תחרות כתיבת עבודות החקר בנושא "עיר וסביבה"

תחרות כתיבת עבודות חקר בנושאי עיר וסביבה מגיעה לסיומה. פרסים כספיים יוענקו לזוכים בטקס חגיגי בבנין המועצה לישראל יפה ב-5 ליוני. 
 

 
עבודת "העשיה הירוקה" הזוכה מבי"ס מקיף' א באשקלון מוצגת בתערוכה ביום הטקס

 
טקס הענקת פרסים לזוכי תחרות כתיבת עבודות חקר במסגרת תוכנית הלימוד עיר וסביבה יתקיים זו השנה ה-13 ברציפות במרכז המועצה לישראל יפה בתל אביב. התחרות, שנערכת בחסות מתן - הדרך שלך לתת (ע"ר) ובחסות יבואנית הרכב UMI, מהווה את שיאה של התוכנית ונושאת פרסים אישיים בעל ערך כספי גבוה. הטקס יתקיים ביום ג', ה-5 ליוני בשעה 11:00 בבנין המועצה לישראל יפה בתל אביב ותלווה אותו תערוכה בה יוצגו כלל העבודות והעבודות הזוכות.
 
התכנית עיר וסביבה היא תכנית ייחודית רב-תחומית לתלמידי חטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים, המשלבת לימודי מדעי סביבה וגיאוגרפיה עירונית יחד עם עקרונות מדעיים. כל מפגש מתוך חמשת המפגשים הנערכים לאורך השנה מוקדש לנושא שונה: אקולוגיה ושמירה על הסביבה, התרחבות העיר למטרופולין, מים, אנרגיה ופיתוח בר קיימא. מטרת ימי הפעילות היא להביא, בנוסף ללימוד בבית הספר, להבנה של מורכבות סביבת החיים שלנו ולפיתוח מודעות ורגישות לגבי הקיים ושימורו. הפעילויות נעשות בקבוצות קטנות ובעזרת אמצעי המחשה מגוונים כמו יישומי מחשב, שימוש במודלים תלת מימדיים, וצפייה במיצגים אור קוליים.
 
מרכיב מרכזי בתוכנית הוא כתיבת עבודת חקר על ידי התלמידים במבנה של עבודה אקדמאית המכילה שאלת מחקר, העלאת השערות, בחינתן על ידי מגוון כלי חקר והסקת מסקנות. העבודות המוגשות משתתפות בתחרות נושאת פרסים - גובה הפרס הראשון לעבודה הזוכה עומד על 3,000 ש"ח,  2000 ש"ח לעבודה במקום השני, ו-1500 ש"ח למקום השלישי.
 
השנה הוגשו כ-340 עבודות (130 של חטיבות הביניים, וכ-210 של כיתות ה'-ו'). העבודות, בהיקף של 30 עמודים כל אחת, תיבדקנה ע"י וועדת התחרות המורכבת מנציגי המועצה, האקדמיה, מתן וחברת UMI. הקריטריונים לבדיקה כוללים מרכיבים שונים - מאיסוף חומר הרקע והסקירה הספרותית ועד לסיכום הממצאים ואסתטיות ההגשה.
 
חיה יוגב, מנהלת המרכז הלימודי, מציינת כי: "לא רק הפרס הכספי מדרבן את המשתתפים והזכייה היא לא רק חומרית אלא בסופו של דבר כולנו מרווחים - החברה והסביבה. חשוב השינוי ההתנהגותי שעוברים משתתפי התוכנית המוביל אותם ללקיחת אחריות ולעשייה ירוקה למען הסביבה - שלב המבטיח אזרח מחר ירוק יותר."
 
ואכן, בדיוק לשם כך מתקיימת במקביל לכתיבת העבודות גם תחרות עשייה ירוקה - תחרות המדרבנת את המשתתפים ליזום ולקחת חלק בפרויקטים למען טיפוח סביבת הלימודים בבתי הספר בהם הם לומדים. הדגש בתחרות זו הוא על פנים בית הספר ומעודדת את התלמידים להרחיב את מעגל העשייה על ידי גיוס תלמידים נוספים, מורים והורים - והכל למען שיפור חזות בית ספרם.
 
עשייה ירוקה מתבצעת בהתנדבות לטובת הכלל על ידי התלמידים ובהנחיית מורים ובשיתוף פעולה ומעורבות של ההורים והקהילה. פרסים כספיים מוענקים לבתי הספר להמשך פרויקט הטיפוח הסביבתי ולהרחבתו- השנה ועדת הפרס התלבטה קשות בין הפעילויות השונות שהוצגו בפניה, אך החליטה פה אחד להעניק פרס לחמישה בתי ספר - ארבעה בתי ספר יסודיים מרמלה וחטיבת ביניים אחת מלוד, על הפיכת הידע והמודעות הסביבתית לטיפוח פיזי של המרחב הבית-ספרי בראייה ירוקה, תוך שילוב פעיל של כלל תלמידי בית הספר.
 
מידי שנה מפתיעים התלמידים ומגישים עבודות בנושאים יוצאי דופן. בין העבודות הזוכות מהשנים האחרונות ניתן למצוא עבודה של תלמידות מבית הספר "ויצו צרפת" בת"א, שעסקה במיחזור, כפי שהוא בא לידי בטוי בעבודות אומנות של שני אומנים פלסטיים ידועים מהעולם; זוג תלמידים חקרו את צמח הקנאביס, לא רק מבחינה רפואית או תרבותית, כפי שמקובל בדרך כלל, אלא מבחינת תרומתו האקולוגית של הצמח. התלמידים הגיעו למסקנה שכדאי מאוד לנצל את הצמח למיגוון שימושים יעילים,  כגון ייצור נייר, ייצור בדים ומניעת סחף קרקעות. זוג תלמידים נוסף מחטיבת הביניים "עידנים" ברמלה כתבו עבודה על סגולות המיחזור והנזקים הסביבתיים שעלולים להיגרם משימוש נרחב בפלסטיק. התלמידים לא הסתפקו רק בכתיבת מחקר עיוני, אלא סקרו בעבודתם גם פעולות ואירועים שונים הקשורים לנושא, שנערכו ביוזמתם בחטיבה, כמו תצוגת אופנה מחומרי פסולת, הקפת השכונה בניילונים והקמת רשת הצללה מהניילונים.
  
ומה הכינו לנו התלמידים השנה? בקרב תלמידי החטיבה, ניכר שתחום השטחים הפתוחים בעיר, בהקשר של תכנון עירוני והפרדת שמושי קרקע (כולל פארקים וגנים ציבוריים) עורר בהם השראה רבה לכתיבה. נושאים בולטים נוספים הם השפעת איכות הסביבה של מקום על ההגירה אליו וממנו, בניה תואמת אקלים מקומי, וההשפעה הסביבתית של קרינת המכשירים הסלולריים.
 
מכיתות ה' ו-ו' בלטו השנה נושאים רבים: הפיכת הר זבל לפארק (מקרה חיריה), נזקי מלחמה לטבע, וכמו כן נושאים הקשורים קשר הדוק לישוב מגורי התלמידים: המטרד הסביבתי שנוצר מנתב"ג ומאזורי תעשיה באור יהודה, שימור אתרים עתיקים ברמלה (כמו בית הקשתות), וסוגיות  של שימור מול פיתוח בנס ציונה (הגנה על שמורות טבע כמו גבעת האירוסים).
 
 

 
עיצובים ססגוניים משקיות פלסטיק ועבודות נבחרות בתערוכה שהתקיימה במרכז המועצה

 

 העבודות הזוכות (2007)
 
קטגורית בתי הספר היסודיים:
 
בפרס ראשון זכתה עבודתם של יהודה בנגייב ואילנה צורנקו מבית הספר שרת ברמלה בהנחיית המורה יונית חמו. העבודה עוסקת במודעות תלמידי בית הספר שרת ברמלה לשמירת הגיינה בשרותים של בית הספר. ייחודיות העבודה היא בשילוב שבין סקירה ספרותית / מדעית בנושא לבין הקריאה היוצאת מהעבודה לביצוע בפועל של תוכנית יישומית למען שמירה על הגיינה בשרותי בית הספר.
 
בפרס שני זכתה עבודתן של שובל סרויה ורבקה יוספוב מבית הספר רעות ברמלה בהנחיית המורה זוהרה אסקיו. נושא העבודה: השפעת חזות הכניסה לשכונת גני-דן ברמלה על תדמית השכונה בעיני תושביה. שובל ורבקה יוצאות מתוך נקודת הנחה כי חזות הכניסה לכל שכונה היא למעשה כרטיס הביקור של המקום. בעבודתן, מצאו השתיים כי תושבי השכונה אמנם מודעים לחשיבות טיפוח המקום, אך בפועל הם אינם עושים מעשה. שובל ורבקה ממליצות ליזום סדנאות למעורבות פעילה של תושבי השכונה.
 
בפרס השלישי זכתה עבודתם של יחזקאל ארז וליעד קופר מבית הספר מעלה סביונים באור יהודה בהנחיית המורה סימה סחייק. העבודה עוסקת בנושא הפסולת המוצקה באזור התעשייה באור יהודה. ייחודיות העבודה בסקירה של מרכיבי הפסולת וכמותה ובהעלאת הצעות ידידותיות לסביבה לצימצום תופעה זו. בעבודתם קוראים ארז וליעד לשינוי התנהגותי של בעלי המוסכים באזור התעשייה, למען שמירה על נקיון המקום.
 
קטגורית חטיבות הביניים:
 
מלבד חלוקת הפרסים לזוכים בשלושת המקומות הראשונים, מעניקה המועצה לישראל יפה גם פרס מיוחד בנושא אנרגיה, תודות למלגת חברת בלפר ובעידוד המשרד להגנת הסביבה.
 
אנרגיה הוא נושא רחב שחופן בתוכו בעיות סביבתיות רבות כגון קרינה ממכשירים סלולריים. הפרס יינתן לשתי עבודות על ידי ד"ר אורנה ברגנזון-סגנית המדען הראשי במשרד להגנת הסביבה, מנכ"ל המועצה מר אשל סגל וחיה יוגב, מנהלת המרכז לחינוך סביבתי: לענבר לוי  ושני לוי מבית הספר דוד טוביה בבאר שבע, בהנחיית המורה רוזה אליישי, ולתלמידים רותם סיסו ודימה לקטויונוב מבית הספר שרת בנתניה, בהנחיית המורה כספי דליה.
 
פרס ראשון מוענק ללטם דלאל מבית הספר הגפן רמת-גן בהנחיית המורה אורלי רוזנברג. נושא העבודה מקורי ורלבנטי. לטם סוקרת את המפגע שבשלטי חוצות במרחב הציבורי, הן ברמת הפגיעה בנוף והן בבטיחות הנהגים בכביש. ייחודיות העבודה ברמת הסקת המסקנות בצורה מעמיקה ומדעית מתוך ממצאי המחקר.
 
בפרס שני זכתה עבודתה של קורל בוסני מבית הספר שז"ר בת-ים בהנחיית המורה צ'לה ניסן. בעבודתה עוסקת קורל בהשפעת רעש המטוסים בנתב"ג 2000 על איכות השמיעה של העובדים הממלאים תפקידים שונים בשדה התעופה. ייחודיות העבודה בנתינת פתרונות מעשיים ובמיגוון כלי המחקר הנותנים תוקף מדעי לממצאים.
 
בפרס השלישי זכו שתי עבודות: עבודתה של שי גפן מבית הספר הגפן ברמת-גן , ועבודתה של נועה זיסו מבית הספר מקיף ו' בבאר שבע.
 
נושא העבודה של שי גפן הוא הרווח הכלכלי של מיון פסולת ביתית מוצקה. בעבודתה עוסקת שי בשני היבטים בנושא הפסולת הביתית המוצקה: האחד - ביתרונות הסביבתיים שבמיון הפסולת, והשני - ברווח הכלכלי הטמון בתהליך זה. ייחודיות העבודה ביכולה של שי לשלב מחקר מדעי עם עשייה ירוקה ולגרום לשינוי התנהגותי.
 
עוד בפרס השלישי זכתה עבודתה של נועה זיסו מבית הספר מקיף ו' בבאר שבע  בהנחיית המורה חגית מרדכי. נושא העבודה הוא רמת מודעות הצרכנים בבאר שבע לשימוש בשקיות פלסטיק בהיבט הסביבתי. בעבודתה סוקרת נועה את מודעותם של הצרכים בבאר שבע לנזק הסביבתי הנגרם כתוצאה מהשימוש המופרז בשקיות פלסטיק הניתנות לכל דורש במרכולים. ייחודיות העבודה בהיקף הסקירה הספרותית / מדעית הרלבנטית, ובבחינת תופעה זו בקרב מיגוון מיגזרי אוכלוסיות בעיר.
 
קטגורית עשייה ירוקה:
 
פרס ראשון הוענק לשני בתי ספר: בית הספר הגפן ברמת-גן ובית הספר מקיף א' באשקלון. 
 
לבית הספר הגפן ניתן הפרס בזכות יצירת סביבה לימודית רב-תחומית, המבוססת על ערכי התפיסה האקולוגית הרואה בסביבה מכלול של פרטים הקשורים זה בזה.
 
הפרס למקיף א' ניתן על בניית כיתת לימוד חוץ בית-ספרית ללימודי גיאוגרפיה וסביבה, ההופך את הלימוד לחוויתי ומאתגר.
 
  
 

 
דגם מצטיין של בית אקולוגי: מעשי ידיהם של תלמידי בי"ס טשרנחובסקי נתניה

  
 
 


 
זוכי התחרות "עשייה ירוקה" מקבלים את הפרס: עומדים מימין לשמאל: אלוף במיל' יצחק (חקה) חופי, סגן יו"ר המועצה לישראל יפה, מר אביהו בן-נון, יו"ר מועצת המנהלים של UMI, מר אשל סגל, מנכ"ל המועצה לישראל יפה, גב' חיה יוגב, מנהלת המרכז ללימודי ישראל יפה, מורה בית הספר הגפן ברמת גן, מר אלון פושינסקי, ומנהל בית הספר מר ארני מרכוס

 

המועצה לישראל יפה שד' רוקח 80 ת.ד 53250 תל אביב 61532 03-6423111      
  עמוד הבית | אודות | מפת האתר | צור קשר | פייסבוק  

המועצה לישראל יפה - חלוצת עיצוב הסביבה, מובילה את טיפוח סביבת החיים בישראל,
ומשפיעה בחינוך ובמעשה על עיצוב המודעות לערכי סביבה ויופי חזותי.

בניית אתרים CDTech
נקודה - שיווק באינטרנט