חינוך סביבתי
יוזמות סביבתיות
פרויקטים
תחרויות
סניפים
הירשמו בחינם למגזין המקוון
של המועצה לישראל יפה

צחנה מרכזית – המצב בארץ

מצבן של התחנות המרכזיות לאוטובוסים בישראל מזעזע. בישראל 25 תחנות מרכזיות שמתוכן מצא מרכז המחקר של הכנסת רק שתי (!!) תחנות שמצבן טוב מאוד, אלו בירושלים ובאשדוד. מצבן של שאר התחנות המרכזיות אינו טוב, בלשון המעטה, מכל היבט שהוא.


בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב
 

כמה פעמים עברתם בתחנה מרכזית והבטחתם לעצמכם שזו הפעם האחרונה? כבר שנים ארוכות שכחו התחנות את תפקידן העיקרי – לרכז ביעילות מרבית תחבורה ותנועה של נוסעים. במקום זאת, התחנות המרכזיות הן מקום שנוא שרבים מעדיפים לא להיקלע אליו. במקום אתר המתנה נעים ונגיש, התחנות המרכזיות מוזנחות ומעיקות, ולפעמים אף מפחידות.


מצבן של התחנות המרכזיות מעיד יותר מכל על היחס לתחבורה הציבורית בישראל, על התקציבים המוקצים לה ועל קהל היעד שלה. ישראל היא מדינה קטנה שניתן היה לבנות בה תשתית הסעת המונים יעילה, זולה, נעימה וקורצת. במצב הנוכחי רבים נמנעים מלנסוע בתחבורה הציבורית ואם הם יכולים להרשות זאת לעצמם, יבחרו לרכוש כלי רכב.


הנה כמה עובדות על תחנות מרכזיות בישראל, על פי דוח של מרכז המחקר של הכנסת משנת 2001, ועל אף שהמחקר נעשה לפני כמעט עשור, המצב לא השתנה הרבה מאז:

בתחנות מרכזיות ובין-עירוניות רבות הזנחה ברורה, הכוללת תוספות בנייה שונות ומשונות לבניין המקורי. בנוסף לכך, האחזקה השוטפת של בנייני התחנות, שחלקם נבנו לפני עשרות שנים, אינה אחידה ומתמשכת, ולכן הכוונות הטובות של מתכנני ובוני הבניינים הולכות לאיבוד.


· בתחנות רבות סככות שבורות, והתחנה אינה מספקת מחסה מן הגשם.

· התחנות מלוכלכות מאוד, ברבות מהן זבל מתגלגל על הרצפה, השירותים מלוכלכים עד בלתי שמישים, גם אם יש לשלם תשלום סמלי בכניסה, הפחים עולים על גדותיהם, וכמובן – ריח השתן המוכר המקבל את פני הנוסעים.

· בעיית שילוט קשה. אין שלטים מתאימים והמידע אינו מספק. חוץ מהעובדה שדוברי עברית מתקשים להתמצא בתחנות, המידע שכבר קיים אינו מופיע באנגלית ועל תיירים להיעזר בנוסעים האחרים כדי להתמצא בתחנה.

· ואם אתם מחפשים מידע, ומאתרים את המודיעין, אין זה אומר שמצאת את מבוקשכם. חלק מעמדות המודיעין לא מאוישות כלל וחלקן אינן מאוישות במלואן.

· רוב התחנות המרכזיות אינן מונגשות לבעלי מוגבלויות, ובכך אינן מספקות שירות שווה לכלל האוכלוסייה.


הצחנה המרכזית


תחנות מרכזיות נמצאות בעשרות ערים בישראל ביניהן אילת, אשקלון, באר שבע, דימונה, חדרה, חיפה, נתניה, עכו, רחובות ותל אביב. במרבית התחנות הצחנה מגיעה עד למרחוק, וריכזנו עבורכם מעט מהנעשה בתחנות השונות.


התחנה המרכזית בירושלים:
נתחיל בחדשות הטובות יותר - ירושלים. התחנה בעיר הבירה היא חלק מקניון הנמצא בכניסה לעיר, לא רחוק מגשר המיתרים. בשל כך מצב התחנה טוב מאוד, המקום נקי והשילוט סביר, אם כי חלק מעמדות המודיעין אינן מאוישות. חלק מהבעיות של התחנה היא בכניסה, במקום נערכת בדיקה ביטחונית מקיפה הכוללת שיקוף תיקים, המאריכה מאוד את התור. בימים עמוסים הבעיה מורגשת במיוחד.


בניגוד להיגיון הפשוט, התחנות לאוטובוסים הנוסעים לכיוון מרכז העיר נמצאות ברחוב הסמוך לתחנה ולא בתחנה עצמה, והשילוט אינו מקל על ההתמצאות. בירושלים סוללים זה שנים את הרכבת הקלה, אך החלו לאחרונה עם פרויקט המשלב בעיר אוטובוסים מהירים, האמורים לתת מענה עכשווי לבעיית התחבורה בעיר.


התחנה המרכזית באילת:
המגיעים לתחנה המרכזית באילת הם לרוב נופשים מותשים שסיימו כעת נסיעה של שעות בדרכם לעיר הנופש המצליחה. התחנה שמקבלת את פניהם מוזנחת ומלוכלכת ואינה עומדת בסטנדרטים של עיר נופש בינלאומית. על אף שהנסיעות לאילת ממרכז הארץ וצפונה ארוכות ורצוי מטעמי בטיחות לנסוע בתחבורה הציבורית, רבים מוותרים על האפשרות.


התחנה המרכזית בהרצליה
: בהרצליה זכתה התחנה המרכזית לכינויים רבים, כולם לא מחמיאים, כמו מזעזעת, בושה וביזיון. התחנה הנוכחית היא מפגע מזהם במרכז העיר, שעל פי דיווחים אי אפשר אפילו לדרוך בתאי השירותים במקום. כבר שנים דנים באפשרות להעתיק את התחנה וישנן תכניות לבנייה במתחם, כנראה עד השנה הלועזית הבאה עלינו לטובה – 2011. על פי התוכניות השטח הציבורי במתחם יהיה 75 אחוזים, ויכניס מעט צמחייה למרכז העיר.


                                                   התחנה הנוכחית במרכז הרצליה

                                                        ועוד מראות מהרצליה
 
התחנה המרכזית בנתניה: התחנה בנתניה היא דוגמה לשינוי שיש לעשות בכל תחנה מרכזית בישראל. מתחנה מוזנחת, לא נעימה ומלוכלכת הפכה התחנה לאחר שיפוץ למקום שנעים להמתין בו, שמספק שירות ראוי לנוסעים הרבים הנמצאים בדרכם למחוז חפצם. התחנה עברה למבנה סגור וכעת היא ממוזגת, והנוסעים נהנים מקופות מחודשות וממאבטחים המופקדים על ביטחונם.


                                     השירותים בתחנה המרכזית בנתניה מרשימים ונקיים

  
                 שלט אלקטרוני ברור ומזמין                                     ו... תמיד יש מקום לשיפור

התחנה המרכזית בעכו: התחנה המרכזית בעכו היא מופת של הזנחה. בתחנה אין שירותים ומתגוררים בה באופן קבוע מחוסרי דיור. אגד למעשה הכריזה כי התחנה הפסיקה לעבוד, וריכזה את כל האוטובוסים העוברים בה ברציף אחד. התחנה נקנתה ב-2003 על ידי חברת נצבא, אך החברה לא השקיעה בתחנה ואחראית למצבה.


                                                              התחנה המרכזית בעכו

                                         ועוד מראות נעימים לזמן ההמתנה לאוטובוס

התחנה המרכזית בטבריה: בטבריה נמצאת התחנה בלב העיר ומשרתת 2,500 נוסעים ביום. מצב התחנה מחריד. טבריה היא עיר תיירות המושכת מבקרים רבים, ואין ספק שמצב התחנה אינו תורם לתדמיתה. התחנה הוקמה לפני יותר משישים שנה ומאז הוסיפו לה טלאי על טלאי, וככה היא נראית. מכיוון שכל הטלאים האלה הם צעירים בני שלושים, התחנה נראיה מוזנחת במיוחד. התחנה נמכרה ליזמים שממתינים להיתרי בנייה למרכז מסחרי במקום, והספיקו לריב עם העירייה על האחריות למתחם.


התחנה המרכזית בבאר שבע
: אלפים עוברים מדי יום בתחנה המרכזית בבאר שבע, הצמודה לקניון באר שבע המצליח. המעבר בין שני המקומות נדמה כמו חזרה של עשרות שנים אחורה, המקום מלוכלך, צפוף ומוזנח. התחנה הוקמה לפני יותר מארבעים שנה, ושיפוצה עומד להתחיל בחודשים האחרונים של 2010. השיפוץ יימשך שנתיים ותקציבו 40 מיליון שקלים. במסגרת השינויים ייבנה גשר הולכי רגל שיחבר את התחנה המרכזית לתחנת רכבת מרכז באר שבע.


                                               ממתינים בתחנה המרכזית בבאר שבע

                                        רציפי האוטובוסים בתחנה המרכזית בבאר שבע

התחנה המרכזית בפתח תקווה: התחנה בפתח תקווה לא השתנתה זה עשרות שנים, והיא ממלאת את תפקידה נאמנה. ומהו תפקידה? לאפשר לאנשים לתפוס אוטובוס בנוחות. אבל אם תפקידה לספק לאנשים מרחב נעים להמתנה, היא כושלת. התחנה מיושנת ומוזנחת, אך אינה מלוכלכת. היא אינה מאובטחת כראוי ואף סידורי הבטיחות הבסיסיים בה אינם טובים. התחנה בפתח תקווה היא המקרה הקלאסי של התחנות המרכזיות בישראל, חמימה כמו גרב ישנה ומריחה כמוה.


                                      ממתינים על המדרכה בתחנה המרכזית פתח תקווה

                                 הבטון מנסה לפרוץ מהרצפה בתחנה המרכזית בפתח תקווה

ועוד ועוד


התחנות המרכזיות בנס ציונה, לוד, קרית גת, אשדוד, כרמיאל, שדרות, אשקלון, ערד, קרית מלאכי, חיפה וכמובן תל אביב סובלות מבעיות דומות ומפיקות תגובות נזעמות מנוסעים רבים. התחנה העצומה בתל אביב הפכה למתחם שנוא, מוזנח ומטריד, אם כי הוא משמש מעין בית אלטרנטיבי ליוזמות שונות. זו התחנה המרכזית הגדולה ביותר בעולם וכגודלה כך כמות הבעיות שלה.


                                                       התחנה בקרית מלאכי - זבל ולכלוך

כדי לחסוך בדלק, להפחית מזיהום האוויר ולהתנייד בצורה חסכונית ונעימה, להקטין את כמויות הפקקים, להפסיק להפקיע שטחי טבע פתוחים לטובת כבישים ומחלפים – האינטרס של כולנו הוא שיפור ושדרוג התחבורה הציבורית. התחנות המרכזיות הן חלק ממערכת התחבורה הציבורית בישראל, וכל שינוי מהותי בה צריך לכלול גם שיפוץ התחנות והפיכתן לאתר ראוי.


הצחנה המרכזית פשוט מריחה לא טוב.

המועצה לישראל יפה שד' רוקח 80 ת.ד 53250 תל אביב 61532 03-6423111      
  עמוד הבית | אודות | מפת האתר | צור קשר | פייסבוק  

המועצה לישראל יפה - חלוצת עיצוב הסביבה, מובילה את טיפוח סביבת החיים בישראל,
ומשפיעה בחינוך ובמעשה על עיצוב המודעות לערכי סביבה ויופי חזותי.

בניית אתרים CDTech
נקודה - שיווק באינטרנט