חינוך סביבתי
יוזמות סביבתיות
פרויקטים
תחרויות
סניפים
הירשמו בחינם למגזין המקוון
של המועצה לישראל יפה

ישראל וההתחממות הגלובלית

ההתחממות הגלובלית נדמית כמו נושא רחוק מספיק. אבל כשמזיעים ללא הפסקה גם באמצע נובמבר, אולי כדאי לדבר ברצינות על הנושא ובעיקר על מה שיש לעשות כדי להתמודד איתו. אירוע שערכה המועצה לישראל יפה העלה את השאלות הנכונות




לפי דיווחי השרות המטאורולוגי, אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר 2010 היו חמים בצורה משמעותית מהממוצע בחודשים אלו בעשרות השנים האחרונות. באוגוסט 2010 נרשמו גלי חום יוצאי דופן ונמדד רצף חסר תקדים של ימים חמים. ממוצע הטמפרטורות באוגוסט עלה על הממוצע בעשור הקודם בכשלוש מעלות צלזיוס בממוצע.


ספטמבר 2010 הוכרז כאחד החודשים החמים מאז החלו המדידות בשנות ה-40, ובחודשים יולי ויוני 2010 נמדדו טמפרטורות גבוהות מהממוצע בעשר השנים האחרונות. ואם חורף 2011 יהיה דומה לחורף של שנה שעברה, גם הוא יהיה אחד החורפים החמים שנמדדו בישראל.


אירוע שערכה המועצה לישראל יפה ב-5.11.2010, במסגרת פסטיבל "אקולנוע" לקולנוע סביבתי, נועד לעורר דיון ציבורי בנושא שינויי האקלים בישראל, מזג האוויר וייצוג הנושא בתקשורת. באירוע התקיים פאנל מקצועי בהנחיית דליק ווליניץ ובהשתתפות החזאי דני דויטש, עורכת החדשות הדס רגלוסקי, החזאי אסף זלמנוביץ' וניר סתיו, סמנכ"ל השירות המטאורולוגי. באירוע הוקרן גם הסרט היחיד שהוצג בוועידת קופנהגן 2010 מול 120 ממנהיגי העולם, "התרעה חמה מאנטרקטיקה".


בואו נדבר על מזג האוויר – ממסקנות הפאנל


משבר האקלים הוא כאן ועכשיו, אבל השיח בישראל על מזג האוויר לא מתייחס לשינויים ולהשלכותיהם הרבות מעבר לחוסר הנוחות היום-יומית ואולי בהקשר החשש מבצורת. לרוב, במקרה הטוב, מקטרים שחם מאוד, מגבירים את המזגן בבית ומתכננים איך לא לצאת ממנו. מזג האוויר מוגש בעיקר כתחזית למחר שעוזרת לצופים להחליט אם לאוורר את הסוודר ולהוציא את המטריה מהארון.




אבל עלינו לדעת שמחוץ לבית הדברים לא קופאים על שמריהם, אלא משפיעים אט-אט על כל תחומי החיים שלנו: על הכלכלה, על התרבות, על בריאותנו, על מצב המים בישראל, על האתגרים שיעמדו בפני ילדינו, על השימוש שנעשה בכספי המסים שלנו ועוד ועוד. התקשורת אינה מעבירה לאזרחים הישראלים תמונה מורכבת ואינה מסבירה מהי האחריות המוטלת על האזרח, על הרשות המקומית, על הממשלה ועל המדינה. היא אינה מפנה זרקור לקשר שבין התרומה של התיעוש והייצור האנושי לבין האיזון העדין של מזג האוויר.


לא נעשה כל הקשר לתמונה הגלובלית, לשינויים הדרסטיים המתרחשים במזג האוויר ולהשפעתם עלינו. ויש כמה דוגמאות רק מהשבועות האחרונים: עליית מחיר העגבניות, מחסור בחלב ובחמאה, ועליית מחירם של חומרי גלם כמו גומי.


מעוניינים רק בשורה התחתונה


סיבה נוספת לחוסר הייצוג של נושא ההתחממות הגלובלית בתקשורת היא הרצון התקשורתי במסר חד משמעי וברור. נושאים כמו מזג האוויר אינם נוטים להיות חד משמעיים. כך שרוב המידע שמפרסם השירות המטאורולוגי כלל אינו מגיע לידיעת האזרחים, אם אינו נושא "חם" במיוחד, כמו שריפות ברוסיה או שטפונות בהודו.


בנוסף לכך, קשה להעביר לאזרחים מסר חד משמעי הדוחק בהם להתנהג באופן מסוים. קל הרבה יותר לבקש מהם לא לעשות משהו. למשל, המסע נגד קטיפת פרחי בר שהיה הצלחה מסחררת הורה מה לא לעשות. קשה יותר להעביר תמונה מורכבת יותר, כפי שנדרש מאיתנו.


בל נשכח גם שהטלוויזיה המסחרית, שזוכה ברוב אחוזי הצפייה, אינה מעוניינת לקחת על עצמה את תפקידו של השידור הציבורי ולחנך את הציבור בנושאים הרי גורל. על הגופים והאנשים המחויבים לקידום המודעות להתחממות הגלובלית והפועלים לשינוי הרגלים למצוא דרכים יצירתיות כדי להתחרות ולהגיע למודעות האזרחים, לרוב גם בגלל תקציבים דלים ובמשאבים מועטים שאינם יכולים להתחרות בהפקות הרייטינג היקרות.


מסקנות הפאנל היא כי הדרך לעשות זאת היא באמצעות "מסגור מחדש" של נושא מזג האוויר ושינויי האקלים באופן שיקשור אותו לחיי היום יום שלנו. בעקבות הפאנל המועצה לישראל יפה לוקחת על עצמה את האתגר להעלות את המודעות להתחממות הגלובלית ואת חשיבות החינוך הסביבתי בכלי התקשורת.


המועצה לישראל יפה שד' רוקח 80 ת.ד 53250 תל אביב 61532 03-6423111      
  עמוד הבית | אודות | מפת האתר | צור קשר | פייסבוק  

המועצה לישראל יפה - חלוצת עיצוב הסביבה, מובילה את טיפוח סביבת החיים בישראל,
ומשפיעה בחינוך ובמעשה על עיצוב המודעות לערכי סביבה ויופי חזותי.

בניית אתרים CDTech
נקודה - שיווק באינטרנט